S kolesom po poti gradov
Datum: 30 avgust 2022
S kolesom po pokrajini presihajočih jezer in po skoraj pozabljenih poteh grajskega življenja.
Pot gradov povezuje Park vojaške zgodovine z nekdanjim dvorcem Ravne, kjer še vedno vzrejajo mlade lipicance, plemenite bele konje, ki so ponos Slovenije. Od tam vodi pot mimo vasi Šmihel in Narin na Šilentabor (751 m), ki je bil v času turških vpadov eden največjih utrjenih kompleksov na Slovenskem.
Od tu se kolesarska pot razcepi na tri odeske, na ilirskobistriškega, ki vodi mimo gradu Kalc do Bača, drugi krak vodi do vasi Podtabor in tretji do turistične kmetije Jenezinovih na Ratečevem Brdu.
V turistični vasi Narin si lahko zaključene skupine ogledajo prikaz nekaterih kmečkih običajev in okusijo razne domače dobrote.
Grad Kalc, postavljen v začetku 17. stoletja, je znan po svojem lastniku, pesniku in politiku Miroslavu Vilharju. Leta 1869 je tu potekal vseslovenski tabor, ki se ga je udeležilo kar 8.000 ljudi. Danes je od mogočne utrdbe ohranjen le stolp.
Pot se od gradu Kalc nadaljuje do kolesarjem prijazne turistične kmetije z EKO certifikatom Pri Požarju na Baču.
V vasici Podtabor najdete nad mogočno prepadno steno še obrise sledov gradu Tabor, ki so ga gospodje iz gradu Prem postavili v skalo kot zakladnico žita in drugih pridelkov, da so jih tako obvarovali pred Turki.
Pot gradov se zaključi pri turistični kmetiji Jenezinovi v vasi Ratečevo Brdo, znani po odlično pripravljenih domačih jedeh, začinjenih z okusom po Primorju. Kot namig - od tu vas samo dobre 4 kilometre loči od gradu Prem, ki velja za enega najstarejših gradov v Sloveniji. Grad s svojo impozantno arhitekturo je obnovljen v slogu, ki ga je vanj vnesel zadnji lastnik tržaški zdravnik Bruno Zucculin, ki je leta 1927 kupil grad kot razvalino in si na gradu uredil poletno rezidenco.
BAČ, dolžina: 17,7 km
Trajanje 3,5 ure
Zahtevnost poti: srednje zahtevna
PODTABOR, dolžina: 16,8 km
Trajanje 3 ure
Zahtevnost poti: srednje zahtevna
RATEČEVO BRDO, dolžina: 15,4 km
Trajanje 3 ure
Zahtevnost poti: srednje zahtevna
Morda niste vedeli?
- Kolesarili boste skozi občino z največ jezeri v Sloveniji, ki pa jih največkrat sploh ni. Skozi mesto Pivka teče reka, ki je ustvarila svetovno znano Postojnsko jamo. Tu najdete tudi dragoceno kulturo kamnitih križev postavljenih na križpotja in številne vojaške podzemne utrdbe, ki pričajo o strateški pomembnosti tega prostora.
- Na območju Zelenega krasa je več kot polovica destinacije na zaščitenem območju Nature 2000. Tu je še ohranjena izjemna biodiverziteta živalskega in rastlinskega sveta, saj tod mimo vodijo migracijske poti medveda, risa in volka. V posebnih opazovalnicah lahko na varnem tudi opazujete drugega največjega kopenskega plenilca na svetu. Gospoda medveda, osebno. Na koncu vasi Podstenjšek se v deževnem obdobju nahajajo številni izviri potoka Podstenjšek, ki po strugi ustvarja imenitne pragove in slapove. V vasi pa pri Brusovi hiši uspeva najstarejša trta na Primorskem. Uradno je stara 250 let, vendar je na sredini votla in ni bilo mogoče izmeriti vseh njenih let. Pestra zgodovina in strateška lega Pivške kotline sta za seboj pustili neverjetno bogat pečat vojaške dediščine. Vse od Alpskega zidu, ki ga je za utrjevanje meje v tridesetih letih prejšnjega stoletja zgradila kraljevina Italija, do tankov in vojašnic kot ostalin jugoslovanske armade. Na prostoru razpadajočih in skorajda popolnoma uničenih nekdanjih italijanskih vojašnic je tako leta 2004 - tako rekoč iz nič - zrasel Park vojaške zgodovine, ki prikazuje vojaško-tehnično zgodovino kot del kulturne dediščine tega prostora.
- Kot kolesarsko poslastico priporočamo kolesarjenje po vojaškem vadbišču na Počku, vendar morate na strani Slovenske vojske prej preveriti seznam vojaških aktivnosti za tisti dan. Prepričajte se, kako osupljiva narava vznika na zaprtem vojaškem ozemlju. S kolesom po pokrajini presihajočih jezer in po skoraj pozabljenih poteh grajskega življenja.
Zapis je bil izdelan v sklopu projekta Interreg Italia – Slovenija, MerlinCV. Cilj projekta je povečanje turistične atraktivnosti in prepoznavnosti čezmejne regije preko kreacije inovativnih in trajnostnih turističnih produktov. V ospredju je vključevanje elementov kulturne dediščine v turistično ponudbo, pa tudi uvedba trajnostnih vsebin na vseh področjih. Tako izdelana turistična ponudba bo na voljo turističnemu gospodarstvu, lokalnim skupnostim ter vsem zainteresiranim obiskovalcem.